فرمت فایل : doc
حجم : 930
صفحات : 74
گروه : زبان و ادبیات فارسی |
تحقیق و پژوهش کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
بررسی و تحلیل حس وطن پرستی در اشعار شهریار و هوشنگ ابتهاج
*ضمیمه فایل پاورپوینت این موضوع در 28 اسلاید
چکیده:
ادبیات فارسی با تاریخ هزار ساله و سیر تکاملی خود راه درازی را پشت سر نهاده و با موضوعات مختلف در حیطه اندیشه به دوره معاصر گام گذاشته است.و همواره در سیر تکاملی خود برای دست یابی به اندیشۀ برتر بیش از پیش پر بار تر بوده است.در دوره بیداری است که مردم به این نتیجه می رسند که می توانند در سر نوشت خود و کشور خود دخالت داشته باشند و در تمام مسائل و برنامه های حکومتی شرکت کنند و حق انتخاب داشته باشند. همچنین آزادی اندیشه در این دوره بیشتر بوده است،و شاعران و ادیبان برای مردم و اندیشه های آنان قلم می تراشیدند ، و سعی در ایجاد نوعی جهت گیری در ذهن مردم بودند.بی تردید شهریار در دوره بیداری پر آوازه ترین شاعر کلاسیک نو معاصر بوده است و اشعار بسیاری در مدح ایران و ایرانی سروده است و هوشنگ ابتهاج در این میان از نقدینگی های اشعار وطنی ماست.بی شک در هر جامعه ای دفاع از ملیت و هویت افراد به عهده قلم به دستان و سیاستمدران مردم گرا بوده است.و در حوزه ادبی ما این کار به عهده شاعران و نویسندگان متعهد اخلاق گرا و مردمی سپرده شده است.وقتی سخن از حب وطن و میهن پرستی به میان می آید نیروهای ناشی از خیرو شر چیرگی یافته و فضیلت و عدالت و مردانگی مصداق پیدا می کند.و مردانی پا بر زمین می کوبند و از هویت وملیت خود دفاع می کنند.که حتی حاضرند خون خود را در راه میهن خود نثار کنند.و بی شک ابتهاج و شهریار در زمره این بزرگ مردان قرار دارند.و این دو علمدار این سنت دیرینه آثاری را به وجود آورده اند که ما را به ایران و ایرانی گره می زند.و حس میهن پرستی را در دل ما جاودانه نگه می دارد. رساله حاضر به بررسی وطن پرستی در آثار این دو شاعر می پردازد.و این پژوهش بر آن است تا عناصر فرهنگ ایرانی را در اشعار شهریار و ابتهاج بیان کند.و از راز های زیبایی اشعار این شاعران پرده بگشاید،همچنین بر آن است تا روح وطن پرستی را در دل مردمان به پرواز در آورد که این امر باعث ارتقای غرور ایران و ایرانی در میان فرهنگ و جوامع خواهد بود.
کلید واژگان: شهریار ، ابتهاج ، وطن پرستی ، ملیت،ایرانی
شهریار: زندگی
محمد حسین بهجت متخلص به شهریار،فرزند حاجی میر اقا از سادات خشکناب اذربایجان و از وکلای مبرز دادگستری تبریز در سال 1285 ش در تبریز به دنیا امد.ایام کودکی را که مصادف با انقلاب آذربایجان بود در قراء شنگل آباد و قیش قران و خشکناب به سر برد.مقدمات را به قرائت گلستان و نصاب در مکتب ده و پیش پدر آموخت و خیلی زود با دیوان حافظ اشنایی یافت،دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه و مقداری از ادبیات عرب را در تبریز اموخت.
شهریار در سال 1300راهی تهران می شود و به تحصیل در رشته طب می پردازد.چند کلاس را در این رشته پیمود اما شعر،اصلی است که همواره بدان پایبند است«مدتی که در تهران ماندم،دیگرتهرانی
شدم.شعر من به زبان فارسی بود و امضایم همان سید محمد حسین بهجت خشکنابی.در همین ایام بود که تخلصم را از حافظ گرفتم:وضو گرفتم و حمد و سوره خواندم و رو به قبله نشستم و حافظ را به شاخه نباتش قسم دادم،دیوان را گشودم» آمد:
سحر چو خسرو خاور علم بر کوهساران زد
به دست مرحمت بازم در امیدواران زد
چو پیش صبح روشن شد که حاصل مهر گردون چیست
بر آمد خندۀ خوش بر غرور کامگاران زد
ومن تخلصم را از بیت آخر گرفتم،
دوم عمر و ملک او،بخواه از لطف حق ای دل
که چرخ گردون این سکۀ دولت به نام شهریاران زد
اما کما فکر کردم،دیدم که برای من سرگشته جوان،لقب شهریار،عنوان بزرگی است،پس فال دیگری زدم:
چرا نه در پی عزم دیار خود باشم
چرا نه خاک سر کوی یار خود باشم
غم غریبی و غربت چو بر نمی تابم
به شهر خود روم و شهریار خود باشم
سید محمد حسین بهجت تبریزی از این پس نام «شهریار» را بر خود می زند و پرواز برفراز گسترۀ
شعر را با بالهای خواجۀ شیرازی می اموزد و به خود شیوۀ چنین پروازی را نوید می دهد:
شهریارا قلم از خواجۀ شیراز بگیر تا ورق رشک گل و لاله دلکش باشد
شهریار در نتیجه تنگدستی و بر اثر یک عشق بد فرجام نتوانست به تحصیل ادامه دهد و ناچار کمی پیش از دریافت مدرک دیپلم دکتری طب را ترک گفت ودر سال 1310 ش به خدمت دولت در امد و نزدیک به دو سال در ثبت اسناد نیشابور و مشهد خدمت کرد.در سال 1314 به تهران باز گشت و وارد شهرداری شد و یک سال به عنوان بازرس بهداری مشغول بود تا در سال 1315 ش به بانک کشاورزی انتقال یافت.(ارمین پور،1382 :509).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده:. 1
مقدمه:. 2
فصل اول:کلیّات تحقیق
1-1.اهداف تحقیق. 18
1-2.بیان مسأله. 19
1-3. پیشینه تحقیق. 23
1-4. روش تحقیق. 25
فصل دوم:مبانی نظری تحقیق
2-1 . معنی و مفهوم وطن و وطن پرستی. 27
2-1-1. وطن. 28
2-1-2. انعکاس اشعار وطن پرستی در آثار شاعران. 29
2-1-3. مردم گرایی. 32
2-1-4. پاسداری از میهن. 33
2-1-5. همگامی با مردم. 34
2-1-6.ترویج زبان و ادبیات ایرانی. 37
2-1-7. هویت گیری تاریخی و جامعه شناختی وطن پرستی در ایران 38
2-2.تاریخچه وطن پرستی درایران. 40
2-2-1. اولین و دومین وطن پرست بعد اسلام. 43
2-2-2. میهن پرستی و هویت گیری ملی در روزنامه های عصر مشروطه 44
2-2-3. حب الوطن در نظر ائمه و قران کریم. 46
2-2-4.پایبندی به اصول و موازین دینی. 47
2-2-5.عفاف و عفّت ورزی. 48
2-2-6. نگاهی به وطنی ها. 48
2-2-7.کشور یادهای یک قوم اصیل. 49
2-2-8. تشبیهی از وطن به نام مادر وطن. 49
2-2-9. آبادی و عمران ایران با رنگ عشق. 50
2-3.نگاهی به ادبیات جدید و قدیم با مضمون وطنیت. 51
2-3-1. اندیشه قومیت ایرانی با مقدمات انقلاب و مشروطیت 55
2-3-2. نخستین جلوۀ قومیت و یاد وطن در شعر پارسی. 56
2-3-3. وطن پرستی و اشتیاق. 59
2-4. ارتباط مستقیم دین و ملیت در جامعه اسلامی. 59
2-4-1. شعر شهریار تجلی گاه اشعار میهنی و دلدادگی وی به مام میهن. 60
2-4-2. به صدق کوش که خورشید زاید از نفست. 60
فصل سوم:بحث و نتایج
3-1.انگیزه شهریار از سرودن اشعار وطن پرستانه. 63
3-1-1. استقبال شهریار از حافظ شیرازی در قصیده «حماسه ایران» 66
3-1-2.وحدت در اشعار شهریار. 68
3-1-3.فردوسی از دیدگاه شهریار. 69
3-1-4.گریزی به شعر «شیون شهریار». 70
3-1-5.مبارزه با استبداد و خونرویزی در اندیشه شهریار 71
3-1-6.دیدگاه جهانی شهریار در رابطه با حس وطن پرستی 71
3-2. انگیزه ابتهاج از سرودن اشعار وطن پرستانه. 73
3-2-1.ایران ای سرای امید بر بامت سپیده دمید. 74
3-2-1-1.رهبری در گروه چاووش. 74
3-2-1-2.مرثیه جنگل ، سوگی برای ایران آزاد. 75
3-3. ریشه آزادگی در اشعار شاعران ایرانی. 77
3-3-1.نمونه ای از آزادگی در شعر شهریار. 79
3-3-1-1. آزادی با محوریت انقلاب در کلام شهریار. 80
3-3-1-2. پرواز از منظر شهریار در شعر پرواز شهیدان. 81
3-3-1-3. قطعه ای از آزادگی در کلام ابتهاج. 83
3-3-1-4. در کوچه سار شب. 87
3-3-1-5. زندانی بلند ترین شب سال، یلدا. 90
3-3-1-6. تحلیلی کوتاه بر شادباش شعری از1357. 93
3-4.هویت ملی. 96
3-4-1.عناصر فولکلور آذربایجان در دیوان شهریار. 97
3-4-1-1. هویت سیاسی ایران در اشعار شهریار. 98
3-4-1-2. هویت اسلامی ایران در اشعار شهریار. 100
3-5. شعر جنگ. 100
3-5-1. عشق در مبارزه در آثار ابتهاج و شهریار. 102
3-5-2.اعتراض در آثار ابتهاج و شهریار. 104
3-5-3. مقام شهید ایران، در شعر ابتهاج و شهریار. 109
3-5-4.اتحاد و پرهیز از تفرقه. 113
3-6. درون مایه های اشعار میهنی ابتهاج و شهریار. 116
3-6-1. امید و امید بخشی. 117
3-6-2.درجه التزام و تعهد. 118
3-6-3. ذهنیت حساس و عاطفی با قالب غنایی. 120
3-6-4.توجه به ناهنجاری های موجود در جامعه. 121
3-7. عشق به مردم و عشق مردم به شهریار. 125
3-8 . وقایع سیاسی روز در شعر ابتهاج. 125
3-9. سقوط دیکتاتوری در شعر ابتهاج. 126
3-10.جمع بندی این فصل. 127
فصل چهارم:نتیجه گیری و پیشنهادات
4-1.نتیجه گیری. 129
4-2.پیشنهادات. 133
منابع و مأخذ. 134
چکیده انگلیسی 137
فرمت فایل : doc
حجم : 105
صفحات : 131
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی |
پایان نامه کارشناسی در رشته روانشناسی عمومی
بررسی رابطه شادکامی، امیدواری با هوش معنوی
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه شادکامی، امیدواری با هوش معنوی انجام گرفته است.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 130 نفر از دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهرستان نمین می باشند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های شادکامی، امیدواری و هوش معنوی را تکمیل نمودند.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی استفاده شده است.
در بیان فرضیه ها بین شادکامی و هوش معنوی همبستگی مثبت معنادار بدست آمد و در بررسی رابطه بین امیدواری و هوش معنوی نیز همبستگی مثبت معنادار بدست آمد .
کلمات کلیدی : هوش معنوی و امیدواری و شادکامی
مقدمه:
بیشتر از یک قرن است که مراجعین برای طرح مسائل، مشکلات، نقائض و کمبودهای خود به روان درمان گران مراجعه می کنند، با توجه به اینکه، که بحث و بررسی در این موارد، می تواند درمان کننده باشد.روان درمانی، با تأکید بر نقائض و کمبود های گامهای بلند و بزرگی برداشته است.اگر چه تأکید بر آسیب شناسی روانی تا حد زیادی خلاصی از علائم را باعث شده است، اما لزوماً باعث افزایش امید و شادمانی نگردیده است، موضوعی که هنوز هم در فرایند درمان نادیده گرفته می شود.عقیده بر این است که شادمانی باید به طور آشکار و صریح در روان درمانی پیگیری شود، چرا که در سلسله مراتب اهداف درمانی، بالاترین جایگاه را به خود اختصاص می دهد.و همچنین این عقیده وجود دارد که استفاده از روانشناسی مثبت مزایا و محاسن زیادی دارد از جمله اینکه، می توان با ترکیب عقاید نظری افرادی مثل راجرز و تحقیقات جدید تر روانشناسی مثبت به بهترین وجه ممکن به افرادی که به دنبال کاهش پریشانی، افزایش امید و شادمانی و تسهیل رشد و تکامل خود هستند مکم نمود.بدین ترتیب نقش و جایگاه درمان مثبت به خوبی روشن می شود.از این طریق می توان در جهت مفهوم سازی مثبت از سلامت روان حرکت کرد، حرکتی که راجرز به مفهوم «انسان با عملکرد کامل1» و مازلو با مفهوم «تحقیق خویشتن2» انجام دادند.مازلو، بنیانگذار روانشناسی انسانگرا3، شاخه ای از روانشناسی مثبت4 را تشریح کرد که در آن خواستار توجه بیشتر به هر دو جنبه مثبت و منفی تجارت انسان گردید، او عقیده داشت علم روانشناسی، بیشتر نقائض، بیماری ها و کمبودهای انسان را برای ما آشکار کرده است و کمتر در مورد استعداد ها، توانمندیها، فضائل و آرزوهای قابل تحقق، یا حداکثر ظرفیت روانشناختی انسان صحبت کرده است.پژوهش در روانشناختی مثبت و سایر علوم مرتبط نشان داده اند افرادی که هیجانات مثبت و خوش بینی را تجربه کرده باشند، عمر طولانی تری خواهند داشت.همچنین افراد امیدوار و شادمان روابط اجنماعی قویتری با دوستان، همسر، همسایگان و بستگان خود دارند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه: 8
بیان مسئله 10
اهمیت و ضرورت تحقیق 13
اهداف تحقیق 14
تعاریف عملیاتی 15
مقدمه 17
گسترش مفهوم هوش 20
چهارچوب نظری هوش معنوی(SI) 25
مؤلفه های هوش معنوی 34
بحث و نتیجه گیری 45
تعریف شادکامی 52
نظریه های مرتبط با شادکامی 57
دیدگاه های مربوط به شادکامی 63
عوامل مؤثر بر شادکامی 66
سلامت روانی و شادکامی 69
ویژگی های شخصیتی و شادکامی 70
شادکامی و موفقیت 72
شادکامی و هوش هیجانی 72
شادی و اهداف 73
سازگاری و شادکامی 77
امیدواری 78
تعریف و پیشینه: 79
رابطه ی ناامیدی با خودکشی 96
امید درمانی 101
ارتقاء امید 105
جامعه آماری: 111
نمونه آماری و روش نمونه گیری: 111
ابزار جمع آوری اطلاعات: 111
روش تحقیق: 111
روش تجزیه و تحلیل آماری: 112
مقدمه 114
بخش اول : آمار توصیفی 114
آمار استنباطی 116
نتیجه گیری : 119
محدودیت ها 120
پیشنهادات 121
منابع 122
فرمت فایل : doc
حجم : 115
صفحات : 127
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی |
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه بررسی رابطه خلاقیت و هوش هیجانی کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فن آوری است. جامعه پژوهش کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فن آوری می باشد که بر اساس نمونه گیری کاملاً تصادفی و از روی لیست کارکنان که تعداد ۵۰ نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند.
در این پژوهش برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در مورد خلاقیت که اعم از : بسط ـ انعطاف پذیری، سیالی و ابتکار و همچنین نمره خلاقیت هم به دست آمد همچنین در مورد هوش هیجانی از پرسشنامه سالووی استفاده شد که تمام مؤلفه های آن نیز : بازسازی خلقی ـ تمرکزـ توجه و نمره کل هوش هیجانی مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیه تحقیق که عبارتند از : بین خلاقیت (نمره کل) و هوش هیجانی همبستگی وجود دارد، و از روش آماری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن و خلاقیت و مؤلفه های آن همبستگی و رابطه ای وجود ندارد و فقط در مقیاس (توجه) تا حدودی بین این مؤلفه و خلاقیت (نمره کل) رابطه وجود دارد ولی در بین مؤلفه های دیگر هیچگونه رابطه ای وجود ندارد.
فهرست مطالب
چکیده ۶
مقدمه ۹
بیان مسئله ۱۴
سـؤالات ۱۷
اهداف این تحقیق عبارتنداز ۱۹
اهمیت پژوهش ۱۹
فرضیه ۲۰
متغیرها ۲۰
تعریف نظری و عملیاتی خلاقیت ۲۱
نظریه های خلاقیت ۲۸
۱- خلاقیت به عنوان یک الهام الهی ۲۸
۲- خلاقیت به عنوان دیوانگی ۲۹
۳- خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی ۲۹
۴- خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی ۳۰
۵- نظریه تداعی گرایی ۳۰
۶- نظریة گشتالت ۳۱
۷- نظریة روان تحلیلی ۳۲
۸- نظریه انسان گرایی ۳۳
۹- رویکرد عصب شناختی ۳۵
هـــوش ۴۳
نظریه مورد قبول پژوهشگر در خصوص خلاقیت ۴۵
مفهوم و پیشینه هوش هیجانی ۴۵
اساس زیست ـ عصبی هوش هیجانی ۴۸
برداشتهای مختلف از هوش هیجانی ۴۹
دیدگاه مورد قبول پژوهشگر در خصوص هوش هیجانی ۵۲
پژوهش داخل کشور ۵۳
نمونة آماری ۵۶
ابزار پژوهش ۵۶
آزمون سنجش خلاقیتف جمال عابدی ۵۷
پرسشنامه هوش هیجانی ۵۹
اعتبار پرسشنامه هوش هیجانی ۶۰
روایی هوش هیجانی ۶۱
پایایی آزمون خلاقیت عابدی ۶۱
روایی آزمون خلاقیت عابدی ۶۲
نحوه اجرای پژوهش ۶۳
پرسشنامه ۶۴
جدول شماره ۱ ۶۶
جدول شماره دو ۶۸
جدول شماره سه ۷۰
جدول شماره چهار ۷۲
جدول شماره پنج ۷۴
جدول شماره شش ۷۶
جدول شماره هفت ۷۸
جدول شماره هشت ۸۰
جدول شماره نه ۸۲
نمودار شمارة (۱) ۸۴
نمودار شمارة (۲) ۸۵
نمودار شمارة (۳) ۸۶
نمودار شمارة (۴) ۸۷
نمودار شمارة (۵) ۸۸
نمودار شمارة (۶) ۸۹
نمودار شمارة (۷) ۹۰
نمودار شمارة (۸) ۹۱
نمودار شمارة (۹) ۹۲
نمودار شمارة (۱۱) ۹۴
نمودار شمارة (۱۲) ۹۵
نمودار شمارة (۱۳) ۹۶
نمودار شمارة (۱۴) ۹۷
نمودار شمارة (۱۵) ۹۸
نمودار شمارة (۱۶) ۹۹
نمودار شمارة (۱۷) ۱۰۰
نمودار شمارة (۱۸) ۱۰۱
نمودار شمارة (۱۹) ۱۰۲
نمودار شمارة (۲۰) ۱۰۳
جدول شماره (۱) ۱۰۴
جدول شماره (۲) ۱۰۵
جدول شماره (۳) ۱۰۶
جدول شماره (۴) ۱۰۷
جدول شماره (۵) ۱۰۸
جدول شماره (۶) ۱۰۹
جدول شماره (۷) ۱۱۰
جدول شماره (۸) ۱۱۱
جدول شماره (۹) ۱۱۲
جدول شماره (۱۰) ۱۱۳
جدول شماره (۱۱) ۱۱۴
جدول شماره (۱۲) ۱۱۵
جدول شماره (۱۳) ۱۱۶
جدول شماره (۱۴) ۱۱۷
جدول شماره (۱۵) ۱۱۸
جدول شماره (۱۶) ۱۱۹
جدول شماره (۱۷) ۱۲۰
جدول شماره (۱۸) ۱۲۱
جدول شماره (۱۹) ۱۲۲
جدول شماره (۲۰) ۱۲۳
مشکلات و محدودیتها ۱۲۹
پیشنهادات ۱۳۰
فهرسـت منـابع ۱۳۲
مقدمه
از ویژگی های بارز انسان و محور اساسی حیات او قدرت اندیشه است. انسان در طول زندگی خویش هرگز از تفکر فارغ نبوده یا نیروی صحیح تصمیم گرفته است. او توانسته است به حل مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نایل شود. بنابراین تمام موفقیتها و پیشرفتهای انسانی در گرو اندیشه بارور و پویا و مؤثر است از پیچیده ترین و عالی ترین جلوه های اندیشه انسان تفکر خلاق است درباره آن دیدگاههای بسیاری وجود دارد (حسینی ۱۳۸۱، ص ۱۳). از نظر کارکردی می توان توانایهای فکری انسان را به طریق زیر خلاصه کرد:
۱)جذب یعنی توانایی مشاهده و به کار بردن توجه
۲)ضبط یعنی توانایی حفظ کردن و به خاطر آوردن
۳)استقلال یعنی توانایی تحلیل و قضاوت
۴)خلاقیت یعنی توانایی تجسم و پیش بینی و ایجاد ایده های جدید
اکنون ماشین های کامپیوتر سه فعالیت اول را تا اندازه ای انجام می دهند لیکن مسلم به نظر می رسد که هیــچ ماشینی قادر به ایجاد ایده های جدید نخواهد بود. این حقیقت که تصور، قدرت اساسی مغز بشر مدتهاست به توسط بزرگترین متفکران شناخته شده است و نتیجه گیری ویلیام شکسپیر را که گفته است این جرقه مقدس انسان را «اشرف مخلوقات» نموده تأکید کرده اند. می توان گفت در صورتی که کوشش خلاق بشر نبود انسان صرفاً موجودی بود که از مغز هسته ها، میوه ها، ریشه گیاهان و گوشت خام تغذیه می نمود (قاسم زاده ، ۱۳۷۵، ص ۱۰-۹). خلاقیت موضوع جالب توجه و بحث انگیزی است. همچنین مفاهیم چندی با خلاقیت مرتبط است که یکی از آنها هوش است. دربارة مسأله هوش و خلاقیت و تأثیر آنها، مطالعات زیادی انجام گرفته و نظریات گوناگونی ارائه شده است. موثقی(۱۳۸۰) می گوید: «هوش و خلاقیت را اگر چه به ظاهر شبیه هم می دانند اما از نظر ویژگیهای معنوی متفاوتند. زیرا به کسی هوشمند می گویند که با استفاده از معلومات که قبلاً از طریق تجربه به دست آورده و در گنجینه ذهن خود حفظ کرده است، بهترین راه حل را در حل مشکل و کسب موفقیت بیابد اما خلاقیت عبارت است از : تصرف ذهن در مجموعه معلومات اکتسابی و صورتهای ذهنی که از قبل به منظور ابداع و آفرینش در ذهن شخص گرد آمده است و مبنای آن تخیل است.»( به نقل از خانیان،۱۳۸۱، صص ۲۵-۱۴). گلمن با مطرح ساختن پژوهش خارق العاده ای که در زمینه مغز و رفتار انجام شده است، نشان می دهد که عوامل دیگری به جز هوش شناختی در موفقیت افراد دست اندر کارند. این عوامل جنبه دیگری از هوشمندی را شامل می شود که گلمن آن را هوش هیجانی می خواند. در سال ۱۹۹۵ اصطلاح هوش هیجانی را دانیل گلمن مطرح کرد که بحث های بسیاری را برانگیخت. همان گونه که گلمن نشان داده است، هرگونه نقصی در هوش هیجانی می تواند صدماتی را به بار بیاورد و در زندگی زناشویی و تربیت فرزند، تا وضعیت سلامت جسمانی، مشکلاتی را ایجاد کنند. فقدان هوش هیجانی می تواند تفکر را مقهور سازد و موقعیت حرفه ای افراد را مختل کند. احتمالاً بدین لحاظ فرزندان ما به بیشترین صدمه دچار می شوند. زیرا در معرض مشکلاتی همچون افسردگی، اختلالات خوردن ،حاملگی ناخواسته، پرخاشگری و جرایم خشونت بار قرار می گیرند. اما خبرها امیدوار کننده اند. هوش هیجانی به هنگام تولد تثبیت شده نیست. گلمن نشان می دهد که چگونه می توان هوش هیجانی را پروراند و استحکام بخشید.(پارسا ، ۱۳۸۰، صص ۱۲-۱۱)
نگاهی به زندگی انسانها نشان می دهد که تنها بهره هوشی نشان دهنده موفقیت فرد در زندگی نیست در واقع بهره هوشی (IQ) نمیتواند پیش بینی کند که فرد در فراز و نشیبهای زندگی چه واکنشی نشان می دهد. در مقاطع مختلف چگونه تصمیم گیری می کند، اطلاعات اجتماعی او در چه حدی است و بطور کلی نمی توان گفت بهره هوشی بالا تضمین کننده موفقیت، رفاه، موقعیت اجتماعی مناسب و احساس رضایت فرد از زندگی است. در واقع هوش هیجانی توانمندی تاکتیکی (عملکرد فردی) است.هوش هیجانی یک توانمندی عالی است که مشخص می کندچگونه می توانیم ازسایرمهارتهای خودازجمله بهره هوشی به بهترین صورت استفاده کنیم (مایر و سالووی، ۲۰۰۰ف نقل از غنایی، ۱۳۸۳).اصولاً هر رفتاری باید جنبه عاطفی داشته باشد که به وقوع بپیوندد. رفتار از انگیزه برمی خیزد. انگیزه بدون هیجان و عاطفی، از نیروی لازم برحرکت و رهگشایی و نیز از جهت مندی مطلب برخوردار نخواهد بود.
فرمت فایل : docx
حجم : 362
صفحات : 152
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده فارسی.. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1- 1- مقدمه.. 2
1- 2- بیان مسئله.. 4
1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.. 7
1- 4- اهداف پژوهش.. 8
1- 4- 1- هدف کلی.. 8
1- 4- 2- اهداف جزئی.. 8
1- 5- فرضیات تحقیق.. 8
1- 6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.. 9
فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه.. 11
2-2- مبانی نظری پژوهش.. 12
2-2-1- مقابله با استرس.. 12
2-2-1-1- تاریخچه مقابله.. 13
2-2-1-1- انواع روش های مقابله ای.. 14
2-2-1-3- راهبردهای مقابله با استرس وسلامت روان.. 17
2-2-1-4- چگونگی تاثیر شیوه های مقابله ای.. 22
2-2-1-5- نظامهای رفتار مقابله ای.. 22
2-2-1-6- مدل های نظری در مورد منابع وفرایندهای مقابله 22
2-2-1-7- آموزش مصون سازی در مقابل استرس..
24
2-2-1-8- عوامل مربوط به رابطه درمانگر و مراجع در آموزش ایمن سازی در مقابل استرس.. 24
2-2-1-9- کاربردهای اختصاصی آموزش ایمنی سازی در مقابل بیماریهای روانی 25
2-2-1-9- فرایند مفهوم سازی مجدد..
26
2-2-1-10- مرحله اکتساب و تمرین مهارت ها.. 27
2-2-1-11- مراحل مقابله با تنیدگی از دیدگاه لازاروس 27
2-2-1-12- مدل مفهومی و بنیادی مقابله در برابر استرس 28
2-2-1-13- ارزیابی شناختی در مقابله با استرس ها..
31
2-2-1-14- تدابیر مقابله ای.. 32
2-2-2- دانش آموزان تیزهوش.. 32
2-2-2- 1- تعریف هوش.. 36
2-2-2- 2- عوامل موثر در تیزهوشی.. 38
2-2-2- 3- انواع هوش.. 41
2-2-3- استرس ادراک شده.. 41
2-2-3-1- نشانه ها و علایم استرس.. 43
2-2-3-2- علتهای استرس.. 43
2-2-3-3- عوامل استرس زای سنین مدرسه.. 44
2-2-3-4- انواع استرس.. 45
2-2-3-5- مولفه های استرس.. 45
2-2-3-6- نظریات مربوط به استرس.. 47
2-2-3-7- شیوه های مقابله با استرس.. 48
2-2-3-8- واکنش های استرس.. 49
2-2-3-9- استرس و پاسخ فیزیولوژیایی.. 49
2-2-3-10- نقش استرس درسلامت روانی و اجتماعی و شخصیتی دانش آموزان 50
2-2-3-11- پیشگیری از استرس..
50
2-2-3-12- آموزش تلقیح استرس.. 51
2-2-3-13- هدف از آموزش کنترل استرس.. 51
2-2-3-14- مراحل آموزش تلقیح استرس.. 52
2-2-3-15- استرس و دستگاه ایمنی.. 52
2-2-3-16- تعدیل کننده های استرس.. 53
2-2-3-17- رابطه استرس ادراک شده با سلامت عمومی.. 53
2-2-3-18- تکنیکهای از بین بردن استرس.. 54
2-2-4- اضطراب امتحان.. 56
2-2-4-1- تعریف اضطراب امتحان.. 57
2-2-4-2- تاریخچه اضطراب امتحان.. 58
2-2-4-3- مدلهای اضطراب امتحان.. 59
2-2-4-3- 1- مدل شناختی – توجهی.. 60
2-2-4-3- 2- مدل فرایند انتقالی.. 60
2-2-4-3- 3- مدل نقص مهارت ها.. 60
2-2-4-3- 4- مدل پردازش اطلاعات.. 60
2-2-4-4- نظریه های روانکاوانه اضطراب.. 61
2-2-4-4-1- نظریه فروید در مورد اضطراب.. 61
2-2-4-4-2- نظریه نوفرویدی.. 63
2-2-4-4-3- نظریه های رفتاری اضطراب.. 63
2-2-4-4-4- نظریه های یادگیری شناختی ـ اجتماعی.. 64
2-2-4-4-5- نظریه های شناختی اضطراب.. 65
2-2-4-4-6- نظریه بیولوژیکی اضطراب.. 66
2-2-4-5-دیدگاه های اضطراب.. 68
2-2-4-5-1- دیدگاه روانکاوی در مورد اضطراب.. 68
2-2-4-5-2- دیدگاه ژنتیک در زمینه اضطراب.. 69
2-2-4-5-3- دیدگاه اجتماعی فرهنگی.. 69
2-2-4-5-4- دیدگاه شناختی در مورد علت اضطراب.. 70
2-2-4-5-5- دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجود در مورد اضطراب 70
2-2-4-5-6- دیدگاه اجتماعی در مورد علت اضطراب..
71
2-2-4-5-7- دیدگاه رفتارگرایی در مورد اضطراب.. 71
2-2-4-6-علت اضطراب از دیدگاه روان پویایی.. 71
2-2-4-6-1- انواع اضطراب امتحان.. 72
2-2-4-6-2- نشانههای اضطراب ناتوانکننده.. 72
2-2-4-6-3- ابعاد اضطراب امتحان.. 73
2-2-4-6-4- علل اضطراب امتحان.. 73
2-2-4-6-5- مقابله با اضطراب امتحان.. 74
2-2-4-6-6- مقابله با اضطراب.. 74
2-2-4-6-7- کنترل اضطراب در حین امتحان.. 75
2-2-4-6-8- اختلالات اضطرابی.. 75
2-2-4-6-9- انواع اضطراب.. 78
2-3- پیشینه پژوهش.. 79
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه.. 89
3-2- روش پژوهش.. 89
3-3- جامعه آماری.. 89
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 89
3-5- ابزارهای پژوهش.. 89
3-6- روش اجرا.. 91
3- 7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن
4-1- مقدمه.. 93
4-2- یافته های جمعیت شناختی.. 93
4-3- یافته های توصیفی.. 95
4-4- یافته های استنباطی.. 96
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه.. 103
5-2- بحث ونتیجه گیری.. 103
5- 3- محدودیتها.. 106
5- 4- پیشنهادات.. 107
5- 4- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 107
5- 4- 2- پیشنهادات کاربردی.. 107
منابع و مأخذ.. 109
منابع فارسی.. 109
منابع انگلیسی.. 114
پیوست.. 119
پیوست الف) پرسشنامه استرس ادراک شده (میمورا وگریفث) 120
پیوست ب) مقیاس اضطراب امتحان (اسپیل برگر)..
122
چکیده انگلیسی.. 136
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول (4-1) توزیع فراوانی آزمودنی های برحسب سن و رتبه تولد در گروه دانش آموزان آزمایش و کنترل.. 93
جدول (4-2) توزیع فراوانی آزمودنی های برحسب شغل والدین و وضعیت مالی در گروه دانش آموزان آزمایش و کنترل.. 94
جدول (4-3) توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات والدین آزمودنی های گروههای آزمایش و کنترل.. 94
جدول (4- 4) میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش.. 95
جدول (4- 5) میانگین و انحراف معیار متغیر اضطراب امتحان و مولفه های آن 96
جدول(4-6) نتایج آزمون لوین جهت برابری کواریانس های خطا..
96
جدول (4-7) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چند راهه (Mancova) بر روی متغیرهای استرس ادراک شده و مولفه های آن.. 97
جدول (2-8) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چندراهه بر روی متغیر استرس ادراک شده و مولفه های آن.. 98
جدول (4-9) نتایج آزمون تعقیبی برای متغیر استرس ادراک شده و مولفه های آن (استرس منفی و مثبت) (مقایسه میانگینها).. 98
جدول(4-10) نتایج آزمون لوین جهت برابری کواریانس های خطا.. 99
جدول (4-11) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چند متغیری در دوگروه 99
جدول (4-12) نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) (متغیر اضطراب امتحان) برای مقایسه گروه آزمایش و کنترل..
100
جدول (4-13) نتایج آزمون تعقیبی برای متغیر اضطراب امتحان و مولفه های آن(مقایسه میانگینها).. 101
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش می باشد.
این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که به صورت طرح (پیش آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل اجرا شد.
جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان تیز هوش مقطع دبیرستانی شهرگیلان تشکیل دادند؛
که به گزارش آموزش و پرورش شهر گیلان 200 نفر برآورد شده است. در این پژوهش 34 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند.
و در دو گروه آزمایش (17N=) و کنترل (17N=) به صورت تصادفی گمارده شدند.
برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های اضطراب امتحان (اسپیل برگر) و استرس ادراک شده (میمورا و گریفث)استفاده شد.
برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش آماری واریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد.
نتایج یافته ها نشان داد که آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش تاثیر معنی داری دارد.
به عبارتی دیگر می توان نتیجه گرفت که استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان در گروه آزمایش تعدیل یافت،
لذا از آموزش مقابله با استرس به عنوان یک روش موثر بر کاهش استرس و اضطراب استفاده نمود.
واژه های کلیدی: مقابله با استرس، استرس ادراک شده، اضطراب امتحان، تیزهوش
فرمت فایل : docx
حجم : 362
صفحات : 152
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده فارسی.. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1- 1- مقدمه.. 2
1- 2- بیان مسئله.. 4
1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.. 7
1- 4- اهداف پژوهش.. 8
1- 4- 1- هدف کلی.. 8
1- 4- 2- اهداف جزئی.. 8
1- 5- فرضیات تحقیق.. 8
1- 6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.. 9
فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه.. 11
2-2- مبانی نظری پژوهش.. 12
2-2-1- مقابله با استرس.. 12
2-2-1-1- تاریخچه مقابله.. 13
2-2-1-1- انواع روش های مقابله ای.. 14
2-2-1-3- راهبردهای مقابله با استرس وسلامت روان.. 17
2-2-1-4- چگونگی تاثیر شیوه های مقابله ای.. 22
2-2-1-5- نظامهای رفتار مقابله ای.. 22
2-2-1-6- مدل های نظری در مورد منابع وفرایندهای مقابله 22
2-2-1-7- آموزش مصون سازی در مقابل استرس..
24
2-2-1-8- عوامل مربوط به رابطه درمانگر و مراجع در آموزش ایمن سازی در مقابل استرس.. 24
2-2-1-9- کاربردهای اختصاصی آموزش ایمنی سازی در مقابل بیماریهای روانی 25
2-2-1-9- فرایند مفهوم سازی مجدد..
26
2-2-1-10- مرحله اکتساب و تمرین مهارت ها.. 27
2-2-1-11- مراحل مقابله با تنیدگی از دیدگاه لازاروس 27
2-2-1-12- مدل مفهومی و بنیادی مقابله در برابر استرس 28
2-2-1-13- ارزیابی شناختی در مقابله با استرس ها..
31
2-2-1-14- تدابیر مقابله ای.. 32
2-2-2- دانش آموزان تیزهوش.. 32
2-2-2- 1- تعریف هوش.. 36
2-2-2- 2- عوامل موثر در تیزهوشی.. 38
2-2-2- 3- انواع هوش.. 41
2-2-3- استرس ادراک شده.. 41
2-2-3-1- نشانه ها و علایم استرس.. 43
2-2-3-2- علتهای استرس.. 43
2-2-3-3- عوامل استرس زای سنین مدرسه.. 44
2-2-3-4- انواع استرس.. 45
2-2-3-5- مولفه های استرس.. 45
2-2-3-6- نظریات مربوط به استرس.. 47
2-2-3-7- شیوه های مقابله با استرس.. 48
2-2-3-8- واکنش های استرس.. 49
2-2-3-9- استرس و پاسخ فیزیولوژیایی.. 49
2-2-3-10- نقش استرس درسلامت روانی و اجتماعی و شخصیتی دانش آموزان 50
2-2-3-11- پیشگیری از استرس..
50
2-2-3-12- آموزش تلقیح استرس.. 51
2-2-3-13- هدف از آموزش کنترل استرس.. 51
2-2-3-14- مراحل آموزش تلقیح استرس.. 52
2-2-3-15- استرس و دستگاه ایمنی.. 52
2-2-3-16- تعدیل کننده های استرس.. 53
2-2-3-17- رابطه استرس ادراک شده با سلامت عمومی.. 53
2-2-3-18- تکنیکهای از بین بردن استرس.. 54
2-2-4- اضطراب امتحان.. 56
2-2-4-1- تعریف اضطراب امتحان.. 57
2-2-4-2- تاریخچه اضطراب امتحان.. 58
2-2-4-3- مدلهای اضطراب امتحان.. 59
2-2-4-3- 1- مدل شناختی – توجهی.. 60
2-2-4-3- 2- مدل فرایند انتقالی.. 60
2-2-4-3- 3- مدل نقص مهارت ها.. 60
2-2-4-3- 4- مدل پردازش اطلاعات.. 60
2-2-4-4- نظریه های روانکاوانه اضطراب.. 61
2-2-4-4-1- نظریه فروید در مورد اضطراب.. 61
2-2-4-4-2- نظریه نوفرویدی.. 63
2-2-4-4-3- نظریه های رفتاری اضطراب.. 63
2-2-4-4-4- نظریه های یادگیری شناختی ـ اجتماعی.. 64
2-2-4-4-5- نظریه های شناختی اضطراب.. 65
2-2-4-4-6- نظریه بیولوژیکی اضطراب.. 66
2-2-4-5-دیدگاه های اضطراب.. 68
2-2-4-5-1- دیدگاه روانکاوی در مورد اضطراب.. 68
2-2-4-5-2- دیدگاه ژنتیک در زمینه اضطراب.. 69
2-2-4-5-3- دیدگاه اجتماعی فرهنگی.. 69
2-2-4-5-4- دیدگاه شناختی در مورد علت اضطراب.. 70
2-2-4-5-5- دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجود در مورد اضطراب 70
2-2-4-5-6- دیدگاه اجتماعی در مورد علت اضطراب..
71
2-2-4-5-7- دیدگاه رفتارگرایی در مورد اضطراب.. 71
2-2-4-6-علت اضطراب از دیدگاه روان پویایی.. 71
2-2-4-6-1- انواع اضطراب امتحان.. 72
2-2-4-6-2- نشانههای اضطراب ناتوانکننده.. 72
2-2-4-6-3- ابعاد اضطراب امتحان.. 73
2-2-4-6-4- علل اضطراب امتحان.. 73
2-2-4-6-5- مقابله با اضطراب امتحان.. 74
2-2-4-6-6- مقابله با اضطراب.. 74
2-2-4-6-7- کنترل اضطراب در حین امتحان.. 75
2-2-4-6-8- اختلالات اضطرابی.. 75
2-2-4-6-9- انواع اضطراب.. 78
2-3- پیشینه پژوهش.. 79
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه.. 89
3-2- روش پژوهش.. 89
3-3- جامعه آماری.. 89
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 89
3-5- ابزارهای پژوهش.. 89
3-6- روش اجرا.. 91
3- 7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن
4-1- مقدمه.. 93
4-2- یافته های جمعیت شناختی.. 93
4-3- یافته های توصیفی.. 95
4-4- یافته های استنباطی.. 96
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه.. 103
5-2- بحث ونتیجه گیری.. 103
5- 3- محدودیتها.. 106
5- 4- پیشنهادات.. 107
5- 4- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 107
5- 4- 2- پیشنهادات کاربردی.. 107
منابع و مأخذ.. 109
منابع فارسی.. 109
منابع انگلیسی.. 114
پیوست.. 119
پیوست الف) پرسشنامه استرس ادراک شده (میمورا وگریفث) 120
پیوست ب) مقیاس اضطراب امتحان (اسپیل برگر)..
122
چکیده انگلیسی.. 136
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول (4-1) توزیع فراوانی آزمودنی های برحسب سن و رتبه تولد در گروه دانش آموزان آزمایش و کنترل.. 93
جدول (4-2) توزیع فراوانی آزمودنی های برحسب شغل والدین و وضعیت مالی در گروه دانش آموزان آزمایش و کنترل.. 94
جدول (4-3) توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات والدین آزمودنی های گروههای آزمایش و کنترل.. 94
جدول (4- 4) میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش.. 95
جدول (4- 5) میانگین و انحراف معیار متغیر اضطراب امتحان و مولفه های آن 96
جدول(4-6) نتایج آزمون لوین جهت برابری کواریانس های خطا..
96
جدول (4-7) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چند راهه (Mancova) بر روی متغیرهای استرس ادراک شده و مولفه های آن.. 97
جدول (2-8) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چندراهه بر روی متغیر استرس ادراک شده و مولفه های آن.. 98
جدول (4-9) نتایج آزمون تعقیبی برای متغیر استرس ادراک شده و مولفه های آن (استرس منفی و مثبت) (مقایسه میانگینها).. 98
جدول(4-10) نتایج آزمون لوین جهت برابری کواریانس های خطا.. 99
جدول (4-11) نتایج آزمون معناداری تحلیل کواریانس چند متغیری در دوگروه 99
جدول (4-12) نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) (متغیر اضطراب امتحان) برای مقایسه گروه آزمایش و کنترل..
100
جدول (4-13) نتایج آزمون تعقیبی برای متغیر اضطراب امتحان و مولفه های آن(مقایسه میانگینها).. 101
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش می باشد.
این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که به صورت طرح (پیش آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل اجرا شد.
جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان تیز هوش مقطع دبیرستانی شهرگیلان تشکیل دادند؛
که به گزارش آموزش و پرورش شهر گیلان 200 نفر برآورد شده است. در این پژوهش 34 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند.
و در دو گروه آزمایش (17N=) و کنترل (17N=) به صورت تصادفی گمارده شدند.
برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های اضطراب امتحان (اسپیل برگر) و استرس ادراک شده (میمورا و گریفث)استفاده شد.
برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش آماری واریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد.
نتایج یافته ها نشان داد که آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش تاثیر معنی داری دارد.
به عبارتی دیگر می توان نتیجه گرفت که استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان در گروه آزمایش تعدیل یافت،
لذا از آموزش مقابله با استرس به عنوان یک روش موثر بر کاهش استرس و اضطراب استفاده نمود.
واژه های کلیدی: مقابله با استرس، استرس ادراک شده، اضطراب امتحان، تیزهوش